روشهای کاربردی برای انتشار محتوا در سایت – سایت نباید اتو کشیده باشد

خیلی وقت هست که میخوام این پست را تکمیل کنم ولی بلاخره دوره کارخلاقانه شاهین کلانتری سبب شد که نوشتن این پست را شروع کنم .

 

خوب! اصلا چی شد که من تصمیم گرفتم این عنوان را انتخاب کنم چون همیشه   میدیدم کسی که می‌خواهد یک سایت برای ارایه محتوا داشته باشه وقتی سایت شاهین کلانتری و یا مدرسه نویسندگی را می‌بیند با کلی انرژی یک طراح سایت پیدا میکند نمونه سایت را هم نشانش میدهد و طراح هم طبق نمونه سایت را تحویل می‌دهد  .

 

که سایت آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

خوب حال شما یک سایت با ظاهر شیک و تمیز و اتو کشیده دارید که احتمالا یک پست هم برای نمونه طراح در آن کار کرده و به شما آموزش می‌دهد که چه طور لوگو ، منو و….  را در آن عوض کنید  و شما با خوشحالی شروع به کار می‌کنید چند محتوای خود را همراه با عکس در سایت قرار می‌دهید و بعد گذشت چند روز می‌بینید که سایت اصلا اون طور طبق ذهنیت شما و نمونه شکیل نشد. و عموما به طراح پیام می دهید که فلان جای سایت این چنین هست و چرا لوگوی من خوب جا نگرفته  و… اینجاست که این تیتر پست در ذهن من نقش بست.

 

چرا سایت نباید اتو کشیده باشد؟

سایت اتو کشیده کنایه از مرتب بودن از روز اول هست مانند کت و شلوار (دامن) مهمانی که ما همیشه در کمد می گذاریم و فقط برای تشریفات استفاده می‌کنیم.

خیلی ها سایت را این طوری استفاده می‌کنند. فقط برای ظاهرسازی و همیشه یک سایت نو و تمیز دارند که هیچ چیز آن را نمی‌شود دست زد چون آهارش به هم  می‌خورد.

ولی در واقع سایت که همیشه یه روز می‌شود ارزش دیگری دارد و به قول معروف بوی نویی نمی‌دهد و صاحب سایت و مخاطب راحتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

حال چه طور سایت را اتو نکشیده کنیم «کمالگرایی را دور بریزم و شروع کنیم!!!»

– روی انتخاب تصویر خیلی حساس نباشیم

خیلی از سایتهای اتو کشیده تصاویری با کیفیت و هم سان با رنگ قالب دارند ولی وقتی شما شروع به تولید محتوا می‌کنید  پیداکردن این نوع تصاویر همیشه مقدور نیست . پس خیلی ساده میتوانیم قسمتی از عنوان یا جمله ای از متن را عکس نوشته کنیم و استفاده کنیم

 – وسواس زیاد روی دسته بندی مطالب از روز اول نداشته باشیم

حتما آن سایت آرمانی شما یک منو‌ی چندین بخشی دارد  که شما از روز اول با تلاش زیاد آن را ایجاد کرده‌اید ولی بعد از گذشت چند ماه از تولید محتوا می‌بینید خیلی از منو ها هنوزخالی هستند و شما استرس می‌گیرد که الان مخاطب  در سایت به در و دیوار می‌خورد . و اگر هم منو را کم کنید یا بردارید خط اتوی سایت به هم از بین می‌رود!

برای شروع اصلا روی دسته بندی زمان گذارید فقط تولید کنید و منتشر کنید و از آنجایی که جوهر سایت هیچ وقت خشک نمی‌شود  با دید وسیعتر برمی‌گردید و مطالب را مجدد دسته بندی و منو بندی می‌کنید .

 

 – درگیر شدن از اول با س‌عو (سئو)

واقعا یا بهتر است بگم متاسفانه سئو الان بزرگترین مانع برای شروع تولید محتواست حتما شما هم  با گشتن  در سایت های کسب درآمد و … (جای سه نقطه را خودتون پرکنید) متوجه شدید که همه روی سئو تاکید دارند و راهکار و دوره‌های زیادی برای این موضوع ارایه می‌دهند .

این موارد همیشه بزرگترین مانع برای شروع و استمرار تولید محتوا هست و این ذهنیت را القا می‌کند که من اگر مثلا یک پست با ۲۰۰ کلمه تولید کنم هیچ ارزشی برای گوگل ندارد غافل از این که معرفی شما ، جلب اعتماد مخاطب مهمترین پایه کسب کار هست.

من مشتریانی دارم که در گوگل رتبه خوبی دارند ولی از وضعیت سایت خود اصلا راضی نیستند چون مخاطب هوشیاری که میخواهد خرید کند فقط رتبه بالا برایش ارزشمند نیست این که وقتی به سایت شما آمد شما صمیمانه از او استقبال کنید خیلی اهمیت دارد.

– آمار بازدید

کلا تا یک سال اول آمار بازدید نداشته باشید چون ممکن هست که با دیدن این که کسی در سایت شما پر نمی‌زند نا امید شوید و از استمرار در نوشتن دست بکشید  ولی به لطف گروه های مدرسه نویسندگی این اتفاق کمتر می افتد و همه پست‌ها حتما یک بازدید و یا حتی کامنت می‌گیرد.

–  محصول محور نباشید

من خودم هر وقت صفحه اول سایتی را باز می‌کنم و در همان ابتدا در منو و اسلایدر و صفحه اول محصولاتی حتی با قیمت رایگان مشاهده میکنم حس میکنم که این سایت فقط یک فروشگاهی هست که برای مخاطب ارزشی ایجاد نمی‌کند و در صد اعتماد بالا نمی‌رود  و باید حتما مبلغی پرداخت کرد تا از خدماتش استفاده کرد .

پس همان طور که شاهین کلانتری هم بارها گفته از روز اول فکر فروش و درآمد زایی را نکنید و فقط روی معرفی صمیمانه خود و آن مهارتی که دارید وقت بگذارید.

-دیجیتال مارکتینگ را فراموش کنید

بله !! تعجب نکنید شما اگر سایت محتوا محور دارید در حال ورود به «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) هستید و برای شروع استفاده از ابزارهای دیجیتال ماکتینگ  اصلا لزومی ندارد . پس وقت خود را صرف این روشها نکنید وقتی با تولید محتوای مستمر سایت به ترافیک و بازدید رسید این ابزار ها کارایی دارند.

-متن پست زیاد را رنگ و لعاب نداشته ندهید

همیشه ساده بودن شیک هست مانند که پرستو ! که در عین اوج گرفتن در حد عقابها از نزدیک فقط دور رنگ سفید و مشکی را دارد و همیشه حس خوبی را در ذهن القا می‌کند.

استفاده بیش از حد رنگ کادرهای‌ رنگی برای مخاطب واقعی خیلی جذاب نیست و از ارزش محتوا می‌کاهد

سایت‌های اتو کشیده محتوا آرایی زیادی دارند و این آرایش جریان اصلی محتوا را مختل می‌کند.

-ویترینی نباشید

چرا!! اگر دقت کنید  ویترین یک مغازه تغییرات زیادی در طول یک ماه نمی‌کند از خصوصیات بی فایده سایت های اتو کشیده این هست که ظاهر صفحه اول یک سری ایکن و تصاویر شیک و بخش بندی های مرتب دارد که وقتی شما شروع به تولید محتوا می‌کنید  عملا پویایی سایت شما به خاطر ویترین شیک به چشم نمی آید

بهترین حالت چیدمان بعد از مدتی معرفی چند دسته پویا در صفحه اول سایت هست

بگذارید محتوا به سایت شکل دهد 

کلام آخر هیچ وقت محتوای خود را در قالب به زود جای ندهید ساده و روان بنویسد و منتشر کنید  سایت خود به خود شکل منحصر به فرد شما را به خود می‌گیرد نگران نباشید با استمرار در نوشتن و لینک گرفتن و لینک دادن به مقالات مرتبط بعد از مدتی در کمال ناباوری رتبه سایت شما در گوگل بالا می‌رود و مخاطبین وفادار به سایت شما هجوم می آوردند.

 

چهار قدم برای راه‌اندازی وب سایت شخصی با همراهی سعید قائدی

 

2

37 پاسخ

  1. درود جناب قائدی، خیلی مطلب خوب و کاملی بود. من هم مثل بسیاری از دوستان ترسهایم کمرنگ شد و حالا بهتر می دانم خانه ام را چگونه به شکل خودم در آورم، شکلی که فقط شبیه من باشد. سپاس از این راهنمایی عالی. پاینده باشید.

  2. ممنون آقای قائدی
    سایتتون رو بوکمارک کردم
    ترسم از سئو ریخت. البته نه به طور کامل. الان نمیدونم باید چند کلمه که میخوام سئو بشه در متنم باشه و مثلا کجا قرار بگیره.

      1. سلام، راه‌اندازی وبسایت، بهترین تصمیمیه که هر فرد در مسیر حرفه‌ای شدن میتونه اتخاذ کنه.
        داشتن سایت، به ما فرصت رشدکردن و پیشرفت رو میده.
        من چندماه این کار رو به تعویق انداختم تا جایی که کلافه شدم. اما بالاخره سفارش طراحی سایت رو دادم.
        ازقضا من هم سعی داشتم تا رنگ تصاویر شاخص سایتم(مربوط به دسته‌ای خاص) نارنجی و برای دسته‌ای دیگر(سفید و سیاه و عکس‌های هنری) باشه. اما نذاشتم فکرم به این بهانه بها بده.
        حالا چند روزیه که سایتم رو هرروز به‌روز‌رسانی می‌کنم و از لحاظ مرتبه‌ی علمی هرقدر ضعیف یا ناتوان باشم اما سعی می‌کنم حالم رو با سایتم خوب نگه دارم.

        1. سلام ممنون از شما خیلی مسیر درستی را انتخاب کردین

  3. سلام جناب قائدی عزیز
    واقعا با خواندن این متن شما از بسیاری جهات خیالم راحت شد.
    بعضی از صحبت های جناب کلانتری عزیز هم برایم یادآوری شد.
    ممنونم به خاطر نوشتن این مقاله و پرداختن به دغدغه‌های ما

  4. سلام آقای قائدی مثل همیشه خیلی عالی بود من برای پیدا کردن عکس کمالگرایی داشتم و این باعث میشد خیلی مطالب رو بدون عکس بگذارم و بعدا فرصت زیادی براش صرف کنم که خیلی اوقات خسته‌م میکرد و یا باعث کندی و کم کاریم میشد و درنهایت هم خیلی مطالب را رها کردم تا اون فرصت برسه. اما چه خوب گفتین که حتی میشه وقتی عکس مناسبی آماده نداریم یک عکس نوشته آماده کنیم

  5. سلام آقای قائدی بزرگوار
    پست بسیار آموزنده و عالی بود بخصوص برای من که اول راه سایت هستم و خب دغدغه های این چنینی که مطرح کردید داشتم،درباره سئو،عکس سایت و الان با خیال راحت تر فعالیت میکنم.سپاااس از شما

    1. سلام خیلی خوشحالم نوشته های شما را دنبال میکنم

  6. از بسیاری جهات با حرف‌های شما موافق هستم. سال قبل سایتی داشتم که از نظر داشتن قالب از سایت فعلی من هم بدتر بود و تعدادی محتوا داشتم که از قضا برای آنها زحمت کشیده بودم. بدون انجام کار سئویی خاصی، اسمم خیلی خوب بالا آمد. دلیلش اکتفا به حداقل‌های سئو و تمرکز روی خود محتوایم بود. فقط موضوعی هست که به نظرم اشاره نشد. برای شخص آماتوری مثل من، طبق فرمایش شما ظاهر نباید مهم‌تر از محتوای من باشد یا حتی مانع ایجاد کند؛ اما اگر در حد خیلی پایینی هم باشد، به‌طوری که مورد قبول خود تولید کننده نباشد، غالبا بر روی روحیه نویسنده برای ارائه کارهایش و توزیع مناسب محتوایش، اثر به مراتب جدی‌تری می‌گذارد. بسیاری از دوستانم بارها گفته‌اند که چون سایتشان هنوز ظاهر زیبایی ندارد، قصد ندارند آن را به خواننده‌ها معرفی کنند و این مسئله در گمنامی تولیدکننده و کارش تاثیر منفی می‌گذارد. از جایی که تلاش‌های ما به قدر کفایت بود، به نظرم گفته شما کاملا صحیح است چون تا زمانی که وسیله‌ای داخل مغازه یا خانه نباشد، خود مکان اهمیت خاصی پیدا نمی‌کند.
    از ارائه نکات جدید و مناسب شما بی‌نهایت ممنونم.

    1. ممنون خانم فیروز عزیز
      بله خیلی ها سایت را ویترین می بینند و کمالگرایی که دارند در رشد شخصی آنها تاثیر منفی میگذارد
      در صورتی که وقتی محتوا خوب باشد
      اصلا نیاز نیست شما خیلی جایی معرفی کنید سایت را مخاطب و گوگل خود به خود شما را پیدا میکند

  7. بسیار زیبا بود آقای قائدی گرامی
    البته این طرز فکر در مورد سایت و تولید محتوا هم منطقی و هم صادقانه ست
    بر خلاف باورهای رایج که هدف از تولید محتوا صرفا مادی هست این باور قابل ستایش و احترام است

    1. سلام ممنون خانم کیانی عزیز خیلی لطف کردین که نظرتون را ارائه دادین

    1. سلام ممنون از شما این نکته ها برای شروع کار خیلی مهمه

    1. سلام خیلی عالی سایت شماا که خیلی اتو کشیده است
      مشکلی بود من در خدمتون هستم

  8. سلام
    من دارم سعی میکنم فقط سایتم اتو کشیده نباشه، حتی بیشتر اوقات روزانه‌نویسیِ من بدون تصویر هست چون در ابتدا نگران این مساله هم بودم که چطور هر روز عکس پیدا کنم. اما خب از وقتی که محتوا به تنهایی و بدون عکس می‌گذارم، انگار نوشتن و انتشار آن در سایت برام خیلی با ارزش تر شده و آسان‌تر شده. ممنون بخاطر مقاله پرمحتوای شما، عالی بود.

    1. سلام ممنون از شما من نوشته های شما را دنبال میکنم

    2. سلام آقای قائدی. مطلبتون برای من که سایتم شلخته هست خیلی خوشایند بود و امیدبخش.
      در کل جالب بود.

    1. سلام حتما من پیگیری میکنم ببینم شما این کار را کردی

  9. یاداونایی افتادم که کتابو ورق نمی کنن فقط می زارن تو کتابخونه و خودشون رو خیلی کتاب خون و کتاب دوست معرفی میکنن.
    خیلی مقاله امید بخشی بود برای من که آرامانگراییمو کم کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *